کیفیت نماز عید فطر وعید قربان
مسأله 1496 ـ نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیهالسلام واجب است و باید با جماعت خوانده شود ، و در زمان ما که امام علیهالسلام غائب است ، مستحب مىباشد . و مىشود آن را با جماعت یا فرادى خواند .
مسأله 1497 ـ وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید تا ظهر است .
مسأله 1498 ـ مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ، و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند ، و زکات فطره را هم بدهند ، بعد نماز عید را بخوانند .
مسأله 1499 ـ نماز عید فطر و قربان دو رکعت است ، که در هر رکعت بعد از خواندن حمد و سوره ، سه تکبیر بگوید ، و بهتر آن است که در رکعت اول پنج تکبیر بگوید ، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند ، وبعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگرى بگوید به رکوع رود ، و دو سجده بجا آورد و بر خیزد ، ودر رکعت دوم چهار تکبیر بگوید ، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند ، و بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگرى بگوید و به رکوع رود ، و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند ونماز را سلام دهد .
مسأله 1500 ـ در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است ولى بهتر است این دعا را بخواند «اللّهُمَّ اَهْلَ الکِبْریاءِ وَالعَظَمَةِ ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ ، وَاَهْلَ التَّقْوَى وَالمَغْفِرَةِ ، اَسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الیَوْمِ ، الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً ، وَلِمُحَمَّدٍ صلىاللهعلیهوآلهوسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکَرامَةً وَمَزِیداً ، اَنْ تُصلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ کُلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلیْهِمْ ، اللّهُمَّ اِنِّی اَسْأَلُکَ خَیْرَ ما سَأَلَکَ بِهِ عِبادُکَ الصّالِحُونَ ، وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ المُخْلَصُونَ» ، .
مسأله 1501 ـ در زمان غائب بودن امام علیهالسلام اگر نماز عید فطر و قربان به جماعت خوانده شود ، احتیاط لازم آن است که بعد از آن دو خطبه بخواند . و بهتر است که در خطبه عید فطر احکام زکات فطره ، و در خطبه عید قربان احکام قربانى را بگوید .
مسأله 1502 ـ نماز عید سوره مخصوصى ندارد ، ولى بهتر است که در رکعت اول آن سوره شمس (سوره 91) و در رکعت دوم سوره غاشیه (سوره 88) را بخوانند ، یا در رکعت اول سوره سبّح اسم (سوره 87) و در رکعت دوم سوره شمس را بخوانند .
مسأله 1503 ـ مستحب است نماز عید را در صحرا بخوانند ، ولى در مکه مستحب است در مسجد الحرام خوانده شود .
مسأله 1504 ـ مستحب است پیاده و پا برهنه و با وقار به نماز عید بروند ، و پیش از نماز غسل کنند ، و عمامه سفید بر سر بگذارند .
مسأله 1505 ـ مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند ، و در حال گفتن تکبیرها دستها را بلند کنند ، و حمد و سوره را بلند بخوانند ، چه امام باشد چه منفرد.
مسأله 1506 ـ بعد از نماز مغرب و عشاء شب عید فطر ، و بعد از نماز صبح و بعد از نماز عید فطر مستحب است این تکبیرها را بگوید : «اللّهُ اَکْبَرُ ، اللّهُ اَکْبَرُ ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ ، اللّهُ اَکْبَرُ وَللّهِ الحَمْدُ ، اللّهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا» .
مسأله 1507 ـ مستحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز ، که اول آنها نماز ظهر روز عید ، و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است ، تکبیرهائى را که در مسأله پیش گفته شد بگوید ، و بعد از آن بگوید : «اللّهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهِیمَةِ الاَنْعامِ ، وَالحَمْدُ للّهِ عَلى ما اَبْلانا» . ولى اگر عید قربان را در منى باشد مستحب است بعد از پانزده نماز ، که اول آنها نماز ظهر روز عید ، و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذیحجّه است ، این تکبیرها را بگوید .
مسأله 1508 ـ احتیاط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عید خوددارى کنند ، ولى این احتیاط براى زنهاى پیر نیست .
مسأله 1509 ـ در نماز عید هم مثل نمازهاى دیگر ، مأموم باید غیر از حمد و سوره چیزهاى دیگر نماز را خودش بخواند .
مسأله 1510 ـ اگر مأموم موقعى برسد که امام مقدارى از تکبیرها را گفته ، بعد از آنکه امام به رکوع رفت ، باید آنچه از تکبیرها و قنوتها را که با امام نگفته خودش بگوید و رکوع را درک کند ، و اگر در هر قنوت یک بار «سبحان اللّه و الحمد للّه» بگوید کافى است ، واگر فرصت نبود فقط تکبیرها را بگوید ، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود کافى است متابعت کند و به رکوع برود .
مسأله 1511 ـ اگر در نماز عید موقعى برسد که امام در رکوع است ، مىتواند نیّت کند و تکبیر اول نماز را بگوید و به رکوع رود .
مسأله 1512 ـ اگر در نماز عید یک سجده را فراموش کند ، لازم است که بعد از نماز آن را بجا آورد ، و همچنین اگر کارى که براى آن در نماز یومیه سجده سهو لازم است پیش آید ، لازم است دو سجده سهو بنماید .