سفارش تبلیغ
صبا

دوره گرد...طبیب دوار بطبه...

اعمال روز نهم ذی الحجه و دعای عرفه امام حسین علیه السلام

    نظر

روز نهم ‏روز عرفه و از اعیاد عظیمه  است اگرچه به اسم عید نامیده نشده است و روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مَوائد جُود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‏تر و خشمناکترین اوقات خواهد بود و روایت شده که حضرت امام زین‏العابدین‏علیه السلام شنید در روز عرفه صداى سائلى را که از مردم سؤال مى‏نمود فرمود به او واى بر تو آیا از غیر خدا سؤال مى‏کنى در این روز و حال آنکه امید مى‏رود در این روز براى بچّه‏هاى در شکم آنکه فضل خدا شامل آنها شود و سعید شوند و از براى این روز اعمال چند است اول غسل دویم زیارت امام حسین‏علیه السلام که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى‏که در عرفات باشد نیست بلکه زیاده و مقدّم‏است و کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این در باب زیارات بیاید انشاءالله تعالى سیم بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول بخواندن دعاهاى عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالى به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده گردد پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهِرِهِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِم روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود لکن ما به مقدارى‏که این کتاب گنجایش آن را داشته باشد نقل مى‏کنیم شیخ کفعمى در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه براى کسى‏که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین‏علیه السلام در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید و در دویم بعد از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند بعد از آن چهار رکعت نماز گذارد در هر رکعت بعد از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند فقیر گوید که این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام است که در اعمال روز جمعه گذشت‏ پس‏ فرموده ‏بخوان ‏این‏ تسبیحات‏ را که ‏مروى ‏از حضرت‏ رسول ‏صلى الله علیه وآله‏ است‏ و سید بن ‏طاوُس‏ در اقبال ذکر فرموده: سُبْحانَ الَّذى‏ فِى السَّمآءِ عَرْشُهُ، سُبْحانَ الَّذى‏ فِى الْاَرْضِ حُکمُهُ، سُبْحانَ الَّذى‏ فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ، سُبْحانَ الَّذى‏ فِى الْبَحْرِ سَبیلُهُ، سُبْحانَ الَّذى‏ فِى النَّارِ سُلْطانُهُ، سُبْحانَ الَّذى‏ فِى الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحانَ الَّذى‏ فِى الْقِیمَةِ عَدْلُهُ، سُبْحانَ الَّذى‏ رَفَعَ السَّمآءَ، سُبْحانَ‏ الَّذى‏ بَسَطَ الْأَرْضَ، سُبْحانَ الَّذى‏ لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاَّ اِلَیهِ. پس‏ بگو سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ‏ِ، وَلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ، وَاللَّهُ اَکبَرُ صد مرتبه و بخوان‏ توحید صد مرتبه و آیة الکرسى صد مرتبه و صلوات بر محمّد و آل محمّد صد مرتبه و بگو: لااِلهَ‏اِلَّا اللَّهُ، وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ، لَهُ الْمُلْک وَلَهُ الْحَمْدُ، یحْیى‏ وَیمیتُ، وَیمیتُ وَیحْیى‏، وَهُوَ حَىٌّ لا یموُتُ، بِیدِهِ الْخَیرُ، وَهُوَ عَلى‏ کلِّشَىْ‏ءٍ قَدیرٌ ده مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذى‏ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیومُ وَاَتوُبُ‏ اِلَیهِ ده مرتبه یا اَللَّهُ ده مرتبه یا رَحْمنُ ده مرتبه یا رَحیمُ ده مرتبه یا بَدیعَ‏ السَّمواتِ وَالْأَرْضِ، یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکرامِ ده مرتبه یا حَىُّ یا قَیومُ ده‏ مرتبه یا حَنَّانُ یا مَنَّانُ ده مرتبه یا لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ ده مرتبه امینَ ده مرتبه‏ پس بگو اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُک یا مَنْ هُوَ اَقْرَبُ اِلَىَّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ، یا مَنْ یحوُلُ بَینَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ، یا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْاَعْلى‏ وَبِالْاُفُقِ‏ الْمُبینِ، یا مَنْ هُوَ الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏، یا مَنْ لَیسَ کمِثْلِهِ‏ شَىْ‏ءٌ، وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، اَسْئَلُک اَنْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍو بخواه حاجت خود را که برآورده خواهد شد انشاءاللَّه تعالى