سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوره گرد...طبیب دوار بطبه...

کیفیت نماز عید فطر وعید قربان

مسأله 1496 ـ نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیه‏السلام واجب است و باید با جماعت خوانده شود ، و در زمان ما که امام علیه‏السلام غائب است ، مستحب مى‏باشد . و مى‏شود آن را با جماعت یا فرادى خواند .
مسأله 1497 ـ وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید تا ظهر است .
مسأله 1498 ـ مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ، و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند ، و زکات فطره را هم بدهند ، بعد نماز عید را بخوانند .
مسأله 1499 ـ نماز عید فطر و قربان دو رکعت است ، که در هر رکعت بعد از خواندن حمد و سوره ، سه تکبیر بگوید ، و بهتر آن است که در رکعت اول پنج تکبیر بگوید ، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند ، وبعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگرى بگوید به رکوع رود ، و دو سجده بجا آورد و بر خیزد ، ودر رکعت دوم چهار تکبیر بگوید ، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند ، و بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگرى بگوید و به رکوع رود ، و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند ونماز را سلام دهد .
مسأله 1500 ـ در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است ولى بهتر است این دعا را بخواند «اللّهُمَّ اَهْلَ الکِبْریاءِ وَالعَظَمَةِ ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ ، وَاَهْلَ التَّقْوَى وَالمَغْفِرَةِ ، اَسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الیَوْمِ ، الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً ، وَلِمُحَمَّدٍ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکَرامَةً وَمَزِیداً ، اَنْ تُصلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ کُلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلیْهِمْ ، اللّهُمَّ اِنِّی اَسْأَلُکَ خَیْرَ ما سَأَلَکَ بِهِ عِبادُکَ الصّالِحُونَ ، وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ المُخْلَصُونَ» ، .
مسأله 1501 ـ در زمان غائب بودن امام علیه‏السلام اگر نماز عید فطر و قربان به جماعت خوانده شود ، احتیاط لازم آن است که بعد از آن دو خطبه بخواند . و بهتر است که در خطبه عید فطر احکام زکات فطره ، و در خطبه عید قربان احکام قربانى را بگوید . ادامه مطلب...

لزوم استغفار دائمی

    نظر

سوره مبارکه هود آیه 3 

وَأَنِ استَغفِروا رَبَّکُم ثُمَّ توبوا إِلَیهِ یُمَتِّعکُم مَتاعًا حَسَنًا إِلى? أَجَلٍ مُسَمًّى وَیُؤتِ کُلَّ ذی فَضلٍ فَضلَهُ ? وَإِن تَوَلَّوا فَإِنّی أَخافُ عَلَیکُم عَذابَ یَومٍ کَبیرٍ(3 )

و اینکه: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید سپس بسوى او بازگردید تا شما را تا مدّت معیّنى، ادامه مطلب...