سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوره گرد...طبیب دوار بطبه...

امید

 

 

تنها بازمانده یک کشتی شکسته به جزیره کوچک خالی از سکنه افتاد.

او با دلی لرزان دعا کرد که خدا نجاتش دهد و اگر چه روزها افق را به دنبال یاری رسانی از نظر می گذراند، اما کسیادامه مطلب...

هر کس جایگاه سخنش را جزء کردارش ببیند، کم سخن مى‏شود، مگر در جای

    نظر
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله):

مَن
رَأى مَوضِعَ کلامِهِ مِن عَمَلِه قَلَّ کلامُهُ إلّا فیما یَعنیهِ؛
هر کس جایگاه سخنش را
جزء کردارش ببیند، کم سخن مى‏شود، مگر در جایى که مفید باشد.

الکافی: ج 2، ص 116، ح 19
(میزان الحکمة: ج 3، ص 2738)

عقل

- أخبرنا أبو جعفر محمد بن یعقوب قال حدثنی عدة من أصحابنا منهم محمد بن
یحیى العطار عن أحمد بن محمد عن الحسن بن محبوب عن العلاء بن رزین عن محمد
بن مسلم عن أبی جعفر ع قال لما خلق الله العقل استنطقه ثم قال له أقبل
فأقبل ثم قال له أدبر فأدبر ثم قال و عزتی و جلالی ما خلقت خلقاً هو أحب
إلی منک و لا أکملتک إلا فیمن أحب أما إنی إیاک آمر و إیاک أنهى و إیاک
أعاقب و إیاک أثیب‏



- امام باقر(ع) فرماید: چون خدا عقل را افرید
از او بازپرسى کرده باو گفت پیش اى پیش امد، گفت باز گرد، بازگشت، فرمود
بعزت و جلالم سوگند مخلوقى که از تو به پیشم محبوب‏تر باشد نیافریدم و ترا
تنها بکسانیکه دوستشان دارم بطور کامل دادم. همانا امر و نهى کیفر و پاداشم
متوجه تو است.
شرح :
مراد بعقل چنانچه از جمیع روایات این باب استفاده مى‏شود همان قوه تشخیص و
ادراک و وادار کننده انسان به نیکى و صلاح و باز دارنده او از شر و فساد
مى‏باشد چنانچه در روایت سوم عقل وسیله پرستش خدا و بدست اوردن بهشت معرفى
شده و در حدیث چهارم 75 خاصیت و اثر ان بنام لشکر عقل توضیح داده شده است
پس عاقل کامل کسى است که ان اثر در او باشد، و مراد به پیش امدن و بازگشتن
عقل این است که این موجود در برابر او امر و نواهى خالقش کاملا منقاد و
مطیع است و جمله اخر حدیث در روایات دیگر توضیح داده مى‏شود که کیفر پاداش
مردم در روز جزا به مقدار عقل ایشانست.

اصول کافی جلد اول


وقت فرا رسیدن ماه رمضان

    نظر
سپاس خدا را که ما را راهنما به سپاس خود شد، و شایسته آن نمود، تا از شکرگزاران احسان او گردیم، و به ما بر این کار پاداش نیکوکاران بخشد. و سپاس خداى را که دینش را به ما عنایت فرمود، و ما را به آئین خود اختصاص داد، و در راههاىادامه مطلب...

اقسام عدالت

    نظر
بدان که عدالت‏بر سه قسم است: اول: آنکه میان بندگان و خالق ایشان است، و بیان آن این است که: دانستى عدالت عبارت است از: عمل به مساوات به قدر امکان.و چون دانستى که: حق - سبحانه‏و تعالى - بخشنده حیات و عطا کننده جمیع کمالات است، آنچه هر زنده به آن محتاج،از او آماده، و خوان نعمت و احسان و روزى از ادامه مطلب...